söndag 30 januari 2011

Vänster vs. höger och grönt är skönt!

Nu har jag spenderat åtskilliga timmar på tåget de senaste dagarna, men jag hade gott sällskap av mina dominorutor! Mitt första försök att sticka dominorutor går riktigt bra, jag fick repa upp två rutor för jag insåg att det blir lite bakvänt med rät- och avigsida när man plockar upp maskor med vänster hand, jag fick helt enkelt tänka om och göra det med höger hand. Det är inte ofta, men ibland stöter jag på oväntade överraskningar för att jag är vänsterhänt men stickar som en högerhänt. Virka har jag lärt mig med båda händerna och stickar gör jag både fram- och baklänges, ibland går det att utnyttja för att få fram nya mönster. Virkning t.ex. blir ett helt nytt mönster på om man virkar varannat varv med höger och varannat med vänster eftersom jag då alltid virkar på rätan.
Er högerhänta kan jag försäkra att ni kan också lära er detta, det kräver lite övning men det går, däremot kan det vara lättare eller svårare att lära sig beroende på hur enhänt man är.

Jag tänkte bjuda på en bild på mina pågående projekt, när jag plockade fram dem insåg jag att de allihop har en sak gemensamt...de är gröna! Grönt är min favoritfärg, vårens färg.
Överst till vänster är min sjal i dominorutor i tvåtrådig ull, högst upp i mitten är en kofta med diagonal knäppning, underst till vänster är en möbiuskrage i milano-garn, bara att fästa trådarna så är den klar, till höger är tröjan jag började med när jag blev så inspirerad av islandströjor i början av januari. Den är efter ett färöiskt mönster från Navia och kommer bli min räddning när temperaturen kryper för långt ner på vintrarna.
Färgåtergivningen är inte den bästa, men visst är det härliga vitaminkickar!

//Therése

1 kommentar :

  1. Jag förstår att din garderob är helt färgkoordinerad i,...kan det vara grönt??

    SvaraRadera